γαπητοί φίλοι,

Σς καλωσορίζω στό προσωπικό μου ἱστολόγιο καί σς εχομαι καλή περιήγηση. Σ’ ατό θά βρετε κείμενα θεολογικο καί πνευματικο περιεχομένου, πως κείμενα ναφερόμενα στήν πίστη καί Παράδοση τς κκλησίας, ντιαιρετικά κείμενα, κείμενα πνευματικς οκοδομς, κείμενα ναφερόμενα σέ προβληματισμούς καί ναζητήσεις τς ποχς μας καί, γενικά, διάφορα στοιχεα πό τήν πίστη καί ζωή τς ρθόδοξης κκλησίας.

Εχομαι τά κείμενα ατά καί κάθε νάρτηση σ’ ατό τό ἱστολόγιο νά φανον χρήσιμα σέ σους νδιαφέρονται, νά προβληματίσουν θετικά, νά φυπνίσουν καί νά οκοδομήσουν πνευματικά.

ελογία καί Χάρις το Κυρίου νά εναι πάντοτε μαζί σας.

Μετά τιμς καί γάπης.

π. Σωτήριος θανασούλιας

φημέριος Μητροπολιτικο ερο Ναο γίου Βασιλείου Τριπόλεως.

Τρίτη 20 Νοεμβρίου 2012

Η τρομοκρατία στις αιρέσεις και την παραθρησκεία



ΤΕΥΧΟΣ  25            ΤΡΙΠΟΛΙΣ        ΜΑΡΤΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2003

Η ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΣΤΙΣ ΑΙΡΕΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΡΑΘΡΗΣΚΕΙΑ

πικαιρότητα τς τρομοκρατίας

χουμε συνηθίσει νά ποκαλομε «τρομοκρατικές» τίς νέργειες μάδων τόμων πού ποβλέπουν στήν καταστρατήγηση τν πλέον ερν δικαιωμάτων το νθρώπου: τς ζως καί τς λεύθερης διάθεσης τς ξιοπρέπειάς του. Σήμερα, τρομοκρατία πανλθε στή δημοσιότητα ς πολιτικό συνώνυμο ετε νοπλων καί δίστακτων συμμοριν (ταλιάνικη Μαφία, 17 Νοέμβρη) ετε κρατικν ποφάσεων πού συντρίβουν τήν ατοδιάθεση καί τήν θνική νεξαρτησία λλων θνν. Γενικά, δέν θά πείχαμε πό τήν πραγματικότητα ἐάν ποστηρίζαμε τι τρομοκρατία εναι τό πλο κάθε νελεύθερου καί τυραννικο καθεσττος, προκειμένου νά πιβάλει παντί τρόπ τήν ξουσία του μέ σκληρή βία, κόμη καί μέ τήν πόδοση τς ννοιας τς τρομοκρατίας στά νυπεράσπιστα θύματα πού κενο βομβάρδισε ξευτέλισε μέ τήν λαζονεία τς περδύναμης, δαιμονοποιώντας τα μάλιστα. Στήν οσία πρόκειται γιά νεοεποχίτικο σύνδρομο, σχετικό μέ τή δραστηριότητα το «Μεγάλου δελφο», στόν ποον ναφέρθηκε ργουελ στό μυθιστόρημα μέ τίτλο «1984»).

Πάντως, τή δεκαετία το 1990 συγκλόνισε τήν νθρωπότητα καί μιά σειρά τρομοκρατικν νεργειν πού προέρχονταν πό παραθρησκευτικές μάδες, μέ ποτέλεσμα νά δικαιώνεται στορικά ποψη τήν ποία διατύπωσε ρμόδιος γιά θέματα αρέσεων τς Βουλγαρικς κκλησίας πίσκοπος Ναθαναήλ: «Ατά πού συμβαίνουν μέσα στίς κραες μάδες εναι τόσο φιαλτικά πού ο περιγραφές το ργουελ μοιάζουν σήμαντες. Ἐάν πικρατήσει μία λοκληρωτική αρεση, χιτλερισμός καί σταλινισμός θά εναι γγελούδια».


Ο μορφές τς τρομοκρατίας στήν αρεση καί στίς παραθρησκευτικές μάδες

Στόν χρο τν αρέσεων καί γενικά στό παραθρησκευτικό φαινόμενο, που λλοιώνεται μέθοδος τς σωτηρίας (φο «δίχως Θεό τά πάντα πιτρέπονται»), τρομοκρατία ποτελε συστατικό ναπόσπαστο τς διαχείρισης τν μελν, στε νά καταστον πόλυτα πειθήνιοι παδοί. κε τρομοκρατία εναι δια κόλαση, πού ρχίζει πό ατή τή ζωή. Εδικότερα, μπορομε νά διακρίνουμε τίς ξς μορφές τρομοκρατίας: α) τήν θεοκρατική, που κάθε παράβαση το «θεϊκο νόμου» πατάσσεται αστηρς πό τούς κπροσώπους του μέ μείλικτους τρόπους τιμωρίας, μέ τήν πεποίθηση τι πρόσωπος «θεός» ρέσκεται στήν καταστροφή τν δύναμων ντων· β) τήν πνευματική, που παγορεύεται διατύπωση ποριν καί πιστημονικς διάθεσης γιά ρευνα καί λεγχο τν λεγομένων· γ) τήν πολιτική, που ρχηγός τς αρεσης διεκδικε γιά τόν αυτό του τό λάθητο τν ποφάνσεων καί τόν πολυταρχισμό τς καταδίκης τν δεολογικν του ντιπάλων· δ) τήν θική, που στό πλαίσιο τς λεγόμενης «ντίστροφης θικς» (= «κάνε ,τι θέλεις, ατό εναι Νόμος», «Νόμος εναι τό συμφέρον το δυνατο καί το περανθρώπου», «Νόμος εναι θέληση το ρχηγο») «καμπτης πουριτανικς θικς» (πού κφυλίζεται σέ φελ θικολογία) παρατηρεται τό φαινόμενο τς κάστας / ργάνωσης καί το φατριασμομες εμαστε ο καλοί καί ο σεσωσμένοι, ν ο λλοι, λοι σοι δέν νήκουν στήν παράταξή μας, εναι ο χθροί», «ατός δέν εναι δικός μας»), μέ λογικό πακόλουθο τήν νάγκη ξόντωσης το ντιπάλου· ε) τήν ψυχολογική, που κφοβισμός καί κβιασμός γιά πειθαρχία σέ παράλογες ντολές καταλύει τήν ασθηση τς προσωπικς ξιοπρέπειας καί τς διαφορς πό τά λογα ζα, καί στ) τήν διαπροσωπική - κοινωνική, που νθαρρύνεται προδοσία τς οκογενειακς πόστασης χάριν τς ποκάλυψης στόν «ρχηγό» τν μυστικν πού θά μποροσαν νδεχομένως νά πειλήσουν τήν γετική μανία του. λες ατές ο μορφές τρομοκρατίας δηγον στορικά στό διο ποτέλεσμα, στόν ψυχοσωματικό βιασμό καί στή διάλυση τς βιολογικς ζως καί λειτουργίας, καί πορρέουν ξίσου πό τή θεοποίηση τς νθρώπινης αθαιρεσίας.


Παραδείγματα τρομοκρατικν νεργειν πό τό παρελθόν ς τό σήμερα

Γιά νά μήν φαντάζουν τά παραπάνω προϊόντα γραφείου καί θεωρητικς διάνοιας, ς δομε μερικά στορικά παραδείγματα πό να χρονικό αματος καί λέθρου. Ο ρχαες εδωλολατρικές μάδες (παγανιστές, σαμανιστές, δρυϊδολάτρες, κ.τ.λ.) προέβαιναν σέ νθρωποθυσίες καί διωγμούς τν πρώτων Χριστιανν, μέ πειράριθμα θύματα, διακρίτως λικίας καί φύλου. Στήν ρχαία Ρώμη κανοποιοσαν τήν κδίκηση το Διός· πρόκειται γιά ντίληψη πού παρεισέφρησε στόν δυτικό χριστιανισμό μέ τή θεωρία το νσέλμου Καντουαρίας «περί κανοποιήσεως τς θείας δικαιοσύνης» μέ τή σταυρική θυσία το Θεανθρώπου. Στόν Μεσαίωνα, παπική κκλησία δρυσε στήν σπανία τήν «ερά ξέταση», ς δεολογικό δικαστήριο ψυχν, σωμάτων, πιστημν καί συνειδήσεων, πού πέβαλε σέ φρικτά βασανιστήρια καί ναπολόγητο θάνατο στήν πυρά κόμη καί δεκαπεντάχρονες κοπέλες μέ τήν κατηγορία τι διετέλεσαν μάγισσες. πό τό κυνήγι μαγισσν δέν γλύτωσε, ς γνωστόν, οτε καί Γαλιλαος, ν Βυζαντινή νατολή λεηλατήθηκε πό τούς Σταυροφόρους (ιγ' α.) καί φέθηκε στά χέρια τν Τούρκων, προκειμένου νά τιμωρηθον ο «λλόδοξοι καί αρετικοί Γραικοί».
Σέ πολλά πό τά στάδια τς τεκτονικς (μασονικς) μύησης (πως ναφέρεται στά βιβλία τν Leo Taxil, Ν. Ψαρουδάκη, ρχιμ. Χ. Βασιλόπουλου, Β. Λαμπρόπουλου κ..) «προαγόμενος στόν πόμενο βαθμό τέκτων» δηγεται μέ κλειστά τά μάτια σέ αθουσες, που κούει τί τόν περιμένει ἐάν τολμήσει νά ποκαλύψει τά μυστικά τν «δελφν τς Στος». ντικρίζει γυμνωμένα σπαθιά τεταμένα πρός ατόν καί προειδοποιεται γιά τίς συνέπειες τς νυπακος... Στήν πιστημονική βιογραφία το Μότσαρτ διαβάζουμε τι τό πτμα του τάφη κέφαλο, ς τιμωρία τν δελφν Μασόνων, πειδή τόλμησε νά παρουσιάσει στό αστριακό καί γερμανικό κοινό πομίμηση τν τεκτονικν τελετν μέ τήν περά του «Μαγεμένος Αλός». Στούς δυστυχες παδούς τς μερικανικς ταιρείας «Σκοπιά» (γνωστούς ς Χιλιαστές Μάρτυρες το εχωβ) γίνεται πλύση γκεφάλου μέ τίς λλεπάλληλες ναφορές στήν νελέητη σφαγή πού περιμένει σους δέν καταταγον στίς τάξεις τς ργάνωσης ταν λθει ρα το ρμαγεδδνος.
Στό ποινικό κατηγορητήριο κατά τς ργάνωσης το μοιοπαθητικο γιατρο Σπ. Διαμαντίδη, καταγράφτηκε καταγγελία μελν γιά συνεχ κφοβισμό κατά τς σωματικς κεραιότητός των πό τόν γκουρού ατρό Διαμαντίδη, ποος θεωρετο κάτοχος περφυσικν δυνάμεων. Γιά τούς σατανιστές καί σατανολάτρες χουμε κατά καιρούς γράψει ρκετά μές πό τίς σελίδες το παρόντος ντύπου. δ τά λόγια περί τρομοκρατίας περιττεύουν. ρκε πανάληψη τς μολογίας τν συλληφθέντων μελν νεοσατανιστικς μάδος στήν ττική, ταν – παρά τίς πίμονες προσπάθειες τν διωκτικν ρχν νά καταγγείλουν τούς μυητές των στήν ργάνωση καί τούς θύνοντες τά σατανιστικά δρώμενα στή χώρα μας – ρνήθηκαν νά συνεργαστον καί νά ποκαλύψουν τούς ρχηγούς, δηλώνοντας τι πό τότε πού δραστηριοποιονται στούς κύκλους το σατανισμο γνωρίζουν πολύ καλά τί περιμένει τόσο τούς διους σο καί τά συγγενικά τους πρόσωπα ἐάν μαρτυρήσουν τούς μυητές τους· τι φοβονται πολύ καί δέν θά πάψουν νά φοβονται μέχρι νά φύγουν πό ατή τή ζωή, γιατί ζησαν καί εδαν ,τι ταν χειρότερο καί πό τό κακό τό διο μέσα στό σατανιστικό τελετουργικό. Ερήσθω ν παρόδ, τι γιά τούς εδήμονες το μασονισμο καί τν τεκτονικν μυστικν, μασονισμός εναι σέ τελευταία νάλυση σατανισμός, πως προδίδεται καί πό τά λατρευτικά δρώμενα τν ψιστων βαθμν μυήσεως.
Στίς 8 Νοεμβρίου 1978 στή Γουϊάνα (Jonestown) 914 παδοί το παρανοϊκο πάστορα Jim Jones ναγκάστηκαν νά «ατοκτονήσουν» πίνοντας ναψυκτικό μέ κυάνιο· πολλοί πού ρνήθηκαν κτελέστηκαν πί τόπου. Στίς 20 Μαρτίου 1995 αρεση «πέρτατη λήθεια» το Shoko Asahara πιτέθηκε μέ τοξικά ἀέρια σέ σταθμό το μετρό στό Τόκιο, μέ ποτέλεσμα νά πεθάνουν 12 τομα καί λλα 6.000 τομα νά ποστον σοβαρά ναπνευστικά προβλήματα. Μιά νάλογη τρομοκρατική νέργεια γυρίστηκε σέ κινηματογραφική ταινία μέ πρωταγωνιστή τόν Ρίτσαρντ Τσάμπερλαιην καί διαίτερη πιτυχία στίς ερωπαϊκές χρες. Πρόκειται γιά τήν τρομοκρατική «ατοκτονία» τν 16 παδν το «Ναο το λιου» στή γαλλική πόλη Γκρενόμπλ (Δεκ. 1995).


Γιατί ο αρέσεις σκον τρομοκρατία;

  ναφέραμε τι τρομοκρατία ποτελε διαχρονικό συστατικό κάθε νελεύθερου καθεσττος καί τυραννικς ξουσίας, στε νά παραμένει ξουσία διασάλευτη, παρά τόν βιασμό το νθρώπινου παράγοντα. Μάλιστα, ἐάν ποδειχθε κατά τήν κροαματική διαδικασία (στό δικαστήριο) τι συνέτρεξαν λόγοι τρομοκράτησης τν θυμάτων σέ κάποια πόθεση παραθρησκείας, τότε χρεώνονται ξιόποινες πράξεις στούς πεύθυνους. Χαρακτηριστικό παράδειγμα εναι τά σα γραψε στό βιβλίο του γιά τή Σαϊεντολογία (πρώην Κ.Ε.Φ.Ε.) γκριτος δημοσιογράφος ντ. Μποσνακούδης σχετικς μέ σα φίσταντο ο ποσκιρτήσαντες παδοί πού νειρεύονταν τήν νάκτηση τς προσωπικς τους γαλήνης (που κατασυκοφάντηση θεωρεται πιτυχέστερη μέθοδος τρομοκρατίας). Κατά βάθος, ο τύραννοι πάσχουν πό σύνδρομα νασφάλειας καί γωνιον γιά τήν πάσ θυσίᾳ συντήρηση το ψεύδους καί τς ψευδώνυμης ξουσίας, μέ ποτέλεσμα νά μετέρχονται πλεστα σα ενοον τήν παραμονή τους στήν ξουσία. Στή δημοκρατία κάστοτε γέτης εναι ποχρεωμένος νά συνδιαλέγεται μέ λους καί νά πικρατε τν ντιπάλων του μέ τή δύναμη τς πειθος, ν στήν τυραννία προκρίνεται σχύς τν πλων, τυφλή βία.
Στίς αρέσεις πικρατε εκόνα το περδυνάμου ναντι τν λλων μή εδότων. βία καί τρόμος τν λλων ξιολογεται σάν νίκη γοήτρου. Γι' ατό ο ρχαιολάτρες ποστρέφονται τόν γλυκύτατο «ησο» θεωρώντας τον δύναμο σταυρωμένο καί χι παντοδύναμο Θεό. τσι κατασκευάζονται παδοί, φοβούμενοι γιά τή ζωή καί τήν τύχη τν γαπημένων τους προσώπων. Μέσα στόν πανικό το φόβου καί στήν δύνη το τρόμου, ο πνευματικές χειροπέδες συγκρατον τό θύμα κόμη καί πό τή σκέψη μις πιθανς πόπειρας πόδρασης πό τό δράμα τς αρεσης.
Σέ τελευταία νάλυση, τό ζήτημα τς προστασίας τν τόμων πό τήν τρομοκρατία τν αρέσεων, εναι πρώτιστα πολιτικό ατημα, θέμα προάσπισης δικαιωμάτων το νθρώπου. Γιά νά σκήσεις τρομοκρατία, πρέπει νά χεις πέναντί σου τομα προσηλωμένα στό δ καί στό τώρα, στά πίγεια. πό θρησκειολογική ποψη, πρόκειται γιά ποκρυφιστικό marketing. Εναι μήπως τυχαο τι κραες προτεσταντικές μάδες (κόμη καί σχισματικοί το παλαιοημερολογίτικου ζητήματος) κμεταλλεύθηκαν τό σχατολογικό θέμα τς λευσης το ντιχρίστου, προκειμένου νά συσπειρώσουν τούς παδούς τους;


ρθόδοξη ποψη γιά τά παραπάνω θέματα

« τελεία γάπη ξω βάλλει τόν φόβον» γράφει Εαγγελιστής ωάννης (Α' ω. 4, 18), πού πρξε πρτος πού νομάστηκε «θεολόγος». ερήνη εναι καρπός το Πνεύματος. φόβος τν ντολν το Θεο, πού λεύθερα καί ατοπροαίρετα πρέπει νά κολουθήσουμε, εναι σωστικός για τόν νθρωπο. Δέν πρόκειται γιά ντολές νός σκληρο Θεο, λλά το Πατρός τν Φώτων, το Θεο τς γάπης, το νανθρωπήσαντος γιά τήν γάπη το πλάσματος, το Θεο πού προσδοκ τήν πιστροφή το σώτου καί πού στήνει πανηγύρι στόν ορανό γιά τήν πιστροφή τν πεπλανημένων παιδιν του. Το Θεο πού εναι μακρόθυμος πί γς καί ο προσωπολήπτης τώρα, λλά καί δικαιοκρίτης τότε. κφραση «φοβερόν τό μπεσεν ες χερας Θεο ζντος» δέν συνιστ, λοιπόν, πειλή, λλά κραυγή πίστεως καί πόμνησης πρός τά ργανα τς νομίας, πού καταδυναστεύουν τόν Λαό το Θεο, πιστεύοντας τι δέν πρόκειται νά συναντήσουν ποτέ τόν Θεό ς Κριτή. γιογραφικς καί πατερικς τρομοκρατία χρησιμοποιεται μόνο πό τόν μισόκαλο ωσφόρο καί τά ργανά του. Γι' ατό ο γνήσιοι μαθητές το σταυρωμένου καί ναστάντος Κυρίου δέν καταφεύγουν ποτέ σέ κατάρες, φορισμούς, κ.λ.π. «φορισμός» τς κκλησίας (= ποκοπή κάποιου πό τό Σμα τν πιστν) εναι κάτι ντελς διαφορετικό καί χει παιδαγωγικό χαρακτρα.
Σέ ντίθεση, λοιπόν, μέ τήν τρομοκρατία πού ποτελε τό πλο το διαβόλου, τά ερά κείμενα τς κκλησίας (βιβλικά καί λειτουργικά) κάνουν λόγο γιά τήν ερήνη το Χριστο: «ερήνην φίημι μν, ερήνην τήν μήν δίδωμι μν» (ω. 14,27), «πέρ τς νωθεν ερήνης», «πέρ τς ερήνης το σύμπαντος κόσμου» (Θ. Λειτουργία). Τρομοκρατία καί ερήνη εναι, φυσικά, καταστάσεις συμβίβαστες. λλά καί σχέση μας μέ τόν Θεό, πως διος Χριστός τήν θέλει, εναι τέτοια στε νά ποκλείεται σκηση κάθε μορφς τρομοκρατίας πίεσης πό τόν Θεό πρός τόν νθρωπο. Κύριος ποκαλε τούς πιστούς μαθητές του φίλους καί χι δούλους: «μες φίλοι μού στε... οκέτι μς λέγω δούλους... μς δέ ερηκα φίλους» (ω. 15, 14-15).
Ο ψευδεπίγραφοι μεσσίες, ο μετά Χριστόν (ψευδο)προφτες κ.λ.π, προτιμον τήν τρομοκρατία σάν πίδειξη δύναμης, προκειμένου νά κερδίσουν νά ποσπάσουν παδούς. Δέν εναι τυχαο τι λοι ατοί παρουσιάζονται μέ γαθές προθέσεις. μως, δρόμος γιά τήν κόλαση εναι συνήθως στρωμένος μέ καλές προθέσεις! Μπροστά στά ψυχιατρικά σύνδρομα καί στά ψυχολογικά διέξοδα πού προκαλονται πό τίς αρέσεις (παντελής πομόνωση, στέρηση πικοινωνίας, φόβος γκατάλειψης, ζωντανοί φιάλτες, πόγνωση πού καταλήγει στήν ατοκτονία) ρθοδοξία – πού δέν εναι μιά θρησκεία, λλά λήθεια καί δυνατότητα σωτηρίας μέ τήν κατά χάριν θέωση το νθρώπου – ντιπαραθέτει στά τεχνάσματα το πονηρο (καί μόνον τρομοκρατία ρκε γιά νά ποδειχθε διαβολική προέλευση το φαινομένου τν αρέσεων) τήν σκητική ζωή (νηστεία, προσευχή, συμμετοχή στά Μυστήρια τς κκλησίας) καί τό Μυστήριο τς Μετανοίας. Μέ τήν ερά ξομολόγηση δέν ποτάσσεται πιστός σέ κάποιον χαιρέκακο θεό πού πιζητε τόν ετελισμό του, λλά ποκαθιστ ς υἱός τήν σχέση πρός τόν Πατέρα του. Κόλαση κατά τήν ρθόδοξη ντίληψη δέν σχετίζεται μέ τίς φιαλτικές δοξασίες (καζάνια, βασανιστήρια, κ.τ.λ.) πού μς κληρονόμησε πεπτωκώς χριστιανισμός τς Δύσεως καί ο μαθες προλήψεις, λλά εναι ατοτιμωρία το μηδέποτε μετανοήσαντος μαρτωλο, ατοκαταδίκη κείνου πού μαθε νά βλέπει τό φς το Τριαδικο Θεο σάν «πρ καταναλσκον», διηνεκής καί θελούσια στέρηση τς γάπης το Θεο καί το συνανθρώπου. ρθόδοξος πιστός εναι λεύθερος πειδή δέν πακούει αθεντίες καί θνεες διδασκαλίες, «ντάλματα νθρώπων», «μύθους καί γενεαλογίες». «Δικαίῳ νόμος ο κεται» (Α' Τιμ. 1, 9). Εναι ντιεξουσιαστικός ταν διακυβεύεται γνησιότητα τς πίστης τν Πατέρων μν καί τό δίκαιο το συνανθρώπου. Στέκει πέρ νόμον, πως στοχεύει στό πέρ φύσιν, τήν γιότητα.
Γι' ατό ρθόδοξος πιστός ντιτάσσεται στούς δολοφόνους τν συνειδήσεων καί δέν μπορε νά φησυχάζει ταν κινδυνεύει δελφός του, «τε ν τροπ ν λης επεριστάτου» (= καθώς εναι πλασμένος πό λικό πού εκολα μπορε νά γνωρίσει μεταβολή, δηλ. νά ποστε τή φθορά καί τή ζημία πού φίσταται καί συνάνθρωπος), πως λέγει καί γ. Συμεών Νέος Θεολόγος.
Ξέρουμε πώς καθημερινότητα τρομάζει, πως τρομοκρατε κόμη καί κατευθυνόμενη εδησεογραφία καί πολιτισμός τς «Νέας ποχς», που τείνει νά ταυτιστε τό σκοτάδι μέ τό φς καί τό ντίθετο. Μοιάζει ληθινό θαμα διάκριση τν γεγονότων καί τν πνευμάτων. δελφοί, «μή παντί πνεύματι πιστεύετε, λλά δοκιμάζετε τά πνεύματα» (Α' ω. 4,1). δοκιμασία τελεσφορε ταν κινεται σκούμενος πιστός «σύν πσι τος γίοις», ν τ κκλησίᾳ. Τήν τρομοκρατία τν συνειδήσεων, προσφιλές κοσμικό πλο, ντιμετωπίζει κκλησία μέ τή γνώση, καθιστώντας τίς νθρώπινες πνευματικές κεραες εαίσθητες καί τοιμες νά διαγνώσουν ατό πού κρύβεται πίσω πό τήν πιφάνεια. γνήσιος Χριστιανός δέν φοβται, φοβται μόνον καλός νθρωπος, φο καλός νθρωπος γνωρίζει κόλαση, ν δίκαιος ζε πό ατή τή ζωή τή μακαριότητα τν διψώντων τήν δικαιοσύνην.
Ο Πατέρες συμβουλεύουν: ταν φοβσαι, λέγε τή μονολόγιστη εχή το ησο, ταπεινώσου, δεξε λεος στούς χρήζοντες, φοβήσου τόν Θεό καί τά κρίματά του, προσευχήσου καί θά βρες λεος.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου